Більчук та “Ростех”: очільник Державіаслужби надав доступ фірмі з російським слідом до ремонтних даних гелікоптерів України.

Очільник Державіаслужби Олександр Більчук надав право на обслуговування ремонтної документації українських гелікоптерів фірмі AAL Group Ltd, яка пов’язана з російським військово-промисловим сектором. Незважаючи на сертифікати від “Ростеху” та заборону на співпрацю від США, компанія й досі має доступ до важливих технічних даних.

Більчук і "Ростєх": як керівник Державіаслужби відкрив шлях компанії з російськими звʼязками до ремонтної документації українських вертольотів

Керівник Державної авіаційної служби Олександр Більчук надав зарубіжній фірмі ALL Group Ltd повноваження щодо обслуговування технічної документації українських авіаційних підприємств, незважаючи на зв’язок фірми з російським ВПК. Відкликати це рішення можливо лише у випадку внесення фірми до переліку санкцій або виявлення технічної невідповідності, оскільки ALL Group Ltd досі не усунула зауваження Державіаслужби України щодо ремонту вертольотів та їх складових, повідомляє УНН.

Передача обслуговування технічної документації AAL Group Ltd

На початку серпня Державна авіаційна служба України під управлінням Олександра Більчука відзвітувала про начебто вдале розв’язання питання щодо супроводження технічної документації гелікоптерів типу Ми-8МТ(МТВ) завдяки визначенню компанії, яка матиме право цим займатися. У відомстві назву компанії не оприлюднили.

Згодом виявилось, що мова йде про AAL Group Ltd, зареєстровану в Об’єднаних Арабських Еміратах, у Sharjah Airport International Free (SAIF) Zone – тобто іноземну фірму, що працює в офшорній зоні. За словами члена Комітету Верховної Ради з питань нацбезпеки, оборони та розвідки Федора Веніславського, кінцевими вигодонабувачами AAL Group Ltd є компанія “Вертольоти Росії”, яка входить до складу державного оборонного концерну “Ростех”. За інформацією нардепа, чимало співробітників вищого рівня управління цієї фірми мають російські паспорти.

Слід зазначити, що Більчук ухвалив вказане рішення попри те, що  Транспортне Командування Збройних сил США (USTRANSCOM) визнало непридатною до співпраці іноземну фірму AAL Group Ltd через її звʼязки з росією.

Після розголосу в медіа, Уряд тимчасово усунув Більчука з посади та ініціював службове розслідування, яке ще триває.

В той же час Державіаслужба ініціювала створення робочої групи для розробки відповідних рішень щодо вибору того, хто буде обслуговувати технічну документацію гелікоптерів типу Ми-8МТ(МТВ). Зараз пріоритетом є передача права на ремонт та супровід українським державним підприємствам. Наприклад, виконувати цю роботу готове держпідприємство “Авіакон” із можливим залученням інших державних фірм, зокрема “Мотор Січі”.

Російські сертифікати

Слід підкреслити, що фірма AAL Group Ltd офіційно має певні зв’язки з російською авіаційною індустрією, що підтверджується офіційними документами, які є у відкритому доступі. Зокрема, вже після анексії Криму у 2014 році та вторгнення росії на Донбас, Росавіація видала фірмі сертифікат організації з технічного обслуговування №285-17-151 від 6 грудня 2017 року. 

Цей документ дає змогу AAL Group Ltd здійснювати ремонт та технічне обслуговування повітряних суден згідно з російськими авіаційними нормами. Такий дозвіл не може бути виданий без узгодження з російськими державними органами, і вочевидь був потрібен фірмі, щоб співпрацювати з російськими фірмами.

Крім того, на офіційному американському сайті підрозділу AAL Group Ltd  у США вказано, що група має сертифікати від Московського вертолітного заводу імені Міля (Mil Moscow Helicopter Plant, MMHP) та підконтрольного росії Міждержавного авіаційного комітету (МАК). 

Наявність таких сертифікатів свідчить про допуск фірми AAL Group Ltd до робіт із російськими гелікоптерами типу Мі-8/Мі-17, а також — про офіційне визнання її компетенції російськими розробниками та регуляторними органами.

Особливу вагу має те, що Московський вертолітний завод є складовою частиною холдингу “Вертольоти росії”, який входить до державної корпорації “Ростех”, частини військово-промислового комплексу рф. Таким чином, будь-яка сертифікаційна чи технічна взаємодія з цим заводом фактично означає співпрацю з державною російською оборонною структурою. 

Україна, між іншим, після повномасштабного вторгнення росії, у 2022 році ввела санкції проти “Ростєх”, які також згодом були підтримані Європейським Союзом та США. Тому тільки на цьому тлі вже є багато питань до діяльності AAL Group Ltd.

Замість висновків

Намагання голови Державіаслужби Олександра Більчука надати право на обслуговування ремонтної документації фірмі AAL Group Ltd несе потенційну загрозу нацбезпеці в умовах повномасштабної війни. Мова йде про доступ до важливої технічної інформації підприємству, пов’язаному з російським військово-промисловим сектором.

AAL Group Ltd має російські сертифікати та співпрацює з холдингом “Ростєх”. Це підтверджує ризики непрямої взаємодії з противником.

Такі дії посадовця під час війни фактично є антидержавним рішенням та потребують ретельної перевірки правоохоронців. Уряд має завершити службове розслідування та запровадити механізми контролю, щоб подібні ситуації не повторювалися.

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь