Електрокари: чи вплине відміна пільг на вартість та ринок?

Парламент у першому читанні затвердив проєкт кошторису на 2026 рік, поклавши на Кабмін обов’язок розглянути продовження фіскальних преференцій для електрокарів. Фахівці припускають збільшення вартості електромобілів до 40% і скорочення ринку на 30% у випадку анулювання преференцій.

Пільгове оподаткування електромобілів: чи зросте ціна у разі скасування пільг, та що буде з ринком

Верховна Рада на початковому етапі схвалила проєкт держбюджету на 2026 рік, яким, зокрема, зобов’язала Уряд міністрів розглянути перспективу продовження до кінця 2026 року податкових послаблень для ввезення електрокарів. Депутати прогнозують, що поправку буде відхилено, а отже імпорт електрокарів буде обкладатися податками на загальних підставах.

Засновник Інституту досліджень автомобільного ринку Станіслав Бучацький у коментарі УНН повідомив, що у разі відміни пільг, ціна на електромобілі може зрости до 40%, а ринок подібних автомобілів знизиться до 30%. 

Деталі 

Ще у 2017 році, Верховна Рада прийняла закон, яким звільнялися від сплати податку на додану вартість операції з ввезення на українську територію транспортних засобів, обладнаних виключно електричними двигунами. 

Іншими словами, електроавтомобілі не сплачували мито (10% від ціни автомобіля) та ПДВ (20%).

Єдиним додатковим платежем залишається акциз, який становить 1 євро за кіловат-годину ємності акумулятора, і зазвичай не перевищує 100 євро.

Ця норма повинна була діяти до кінця 2018 року, але Рада неодноразово продовжувала цей пільговий період. Зокрема, у 2024 році парламентарі продовжили до 1 січня 2026 року дію податкової пільги. 

22 жовтня Верховна Рада прийняла у першому читанні проєкт Державного бюджету на 2026 рік. Зокрема, парламентарі підтримали поправку №1061, якою пропонується продовжити термін пільгового оподаткування до 1 січня 2027 року, хоча ця поправка і була відхилена профільним комітетом. 

Проте, слід зауважити, що це не фінальне рішення, а тільки пропозиції до уряду щодо формування бюджету на наступний рік. Тобто, саме уряд буде вирішувати, чи буде внесена згадана поправка до другого читання, чи ні. 

Депутати прогнозують, що поправка буде відхилена Міністерством фінансів. 

“Це доручення уряду. Тобто це ще не вважається остаточно прийнятим, ще у листопаді Уряд повинен подати фінальний текст у листопаді”, – повідомляв депутат Ярослав Железняк. 

Як розповів Станіслав Бучацький у коментарі УНН, та кількість електромобілів, яку на сьогодні привозять, купують, перепродають, і та загальна кількість електромобілів в Україні, зумовлена саме тим, що є так зване “нульове розмитнення”, тобто відсутність ПДВ, мита та знижений акциз призвели до таких кількостей, таких обсягів та такого розміру ринку.

Тому важко стверджувати, що бюджет втрачає кошти на нульовому оподаткуванні. Якщо припустити, що в місяць привозять 10 тис. електромобілів, то за наявності податків, можливо, ця кількість була б значно меншою. Ймовірно, стільки машин не ввозили б

– зазначає Бучацький. 

Він заявив, що не готовий сказати, скільки втрачає бюджет на пільговому розмитненні, оскільки ніхто не проводив адекватних економічних розрахунків.

За його словами, питання про те, скільки бюджет може отримати після скасування пільг, необхідно пов’язувати з тим, чи призведе це до скорочення ринку. 

Фактично, бюджет зможе отримати прибуток лише тоді, коли ці електромобілі продовжать ввозити в певних обсягах. Очевидно, що поточна кількість електромобілів в Україні зумовлена саме цим нульовим розмитненням. Коли його скасують, або коли просто автоматично почне нараховуватись ПДВ, вартість автомобілів зросте. Як мінімум, буде нараховуватись 20% ПДВ, плюс супутні витрати у зв’язку з цим. На мою думку, ціна електромобілів з нового року зросте десь мінімум на 30%, а то й на 40%. Відповідно, вища ціна – менший інтерес, і, відповідно, – падіння ринку десь на 30-40%. 20% – це, напевно, мінімум, а так, об’єктивно десь 30-40%. Також важливе питання – які машини будуть ввозити, бо може бути так, що люди, маючи гроші, з урахуванням додаткового ПДВ будуть купувати просто дешевші електромобілі, а не новіші, і тому ми втратимо ще й на якості цих автомобілів

– додає Бучацький. 

Експерт додає, що важко сказати, скільки отримає бюджет у разі відхилення поправки. 

Ми це побачимо вже на практиці з нового року, якщо ПДВ повернуть, ми зрозуміємо. Напевно, певну суму отримаємо, але тут знову ж таки питання, якщо люди хотіли купити електромобіль, щоб заощадити, бо, в першу чергу, електромобілі купують саме з метою економії, чи вони не виберуть натомість, наприклад, авто з двигуном внутрішнього згоряння, а не купуватимуть електромобілі. Відповідно, ця частка може просто відмовитися від ідеї купівлі саме “електрички”

– зазначає Бучацький. 

Він наголошує, що, на його думку, розмитнення на електромобілі не обов’язково має бути абсолютно нульовим, але має бути якась раціональна формула. 

“Не просто бездумно повернути нарахування ПДВ. Це ж не лише питання електромобілів, на це все треба дивитися ширше, оскільки автомобілі, в принципі, на мою думку, досить нелогічно оподатковуються, і це питання треба було б комплексно опрацювати та запровадити адекватні умови, ймовірно, на всі автомобілі, незалежно від того, чи це “електричка”, чи ДВЗ. Якщо нічого не зробити, то просто з нового року почне нараховуватись ПДВ, і це, ймовірно, відобразиться на ринку, ймовірно, відбудеться падіння ринку, ймовірно, буде менше імпорту електромобілів, ймовірно, люди переключаться на ДВЗ. І не факт, що це буде корисно насправді через певний період для бюджету, для країни”, – підсумував Бучацький. 

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь