Фірма з російським корінням все ще має доступ до ремонтних документів гелікоптерів України. Чому слідство щодо Більчука досі не завершене урядом?

Кабінет Міністрів ще раз збільшив термін проведення службової перевірки стосовно тимчасово усуненого керівника Державної авіаційної служби України Олександра Більчука.

Компанія з “російським слідом” досі контролює ремонтну документацію українських вертольотів. Чому уряд не завершує розслідування щодо Більчука?

Конфлікт довкола тимчасово відстороненого керівника Державної авіаційної служби України Олександра Більчука, котрий передав супровід документації з ремонту стратегічних гвинтокрилів типу Ми-8МТ(МТВ) зарубіжній компанії, що має зв’язки з рф, інформує УНН

Рада міністрів повторно продовжила строки службового розслідування щодо тимчасово відстороненого голови Державної авіаційної служби України Олександра Більчука. Цього разу комісії дали ще 10 діб – до 10 листопада. Слід зазначити, що минулого разу строки було подовжено з 12 вересня до 30 жовтня. 

Дії Більчука ставлять під сумнів безпеку України

Справа, яка стосується рішення тимчасово усуненого з посади керівника Державної авіаційної служби України Олександра Більчука, вибухнула на початку серпня 2025 року, коли стало відомо, що він передав супровід документації з ремонту важливих для ЗСУ гвинтокрилів типу Ми-8МТ(МТВ) компанії AAL Group Ltd. Це рішення було прийняте всупереч тому, що в Україні є атестовані місцеві компанії, котрі з 2014 року вдало лагодять ці гелікоптери.

Згодом стало відомо, що AAL Group Ltd, зареєстрована в офшорній зоні ОАЕ, має прямі контакти з російським ВПК. А як заявив член комітету ВР з питань нацбезпеки Федір Веніславський, кінцевими власниками AAL Group Ltd є фірма “Вертольоти Росії” з державного концерну “Ростех”.

“Державна авіаційна служба України дала дозвіл на супровід документації з ремонту гелікоптерів типу Ми-8МТ(МТВ) компанії AAL Group Ltd. Це рішення ставить під сумнів експлуатацію Ми-8МТ(МТВ) всіма структурами сектору безпеки і оборони. Згідно з моєю інформацією, кінцевими вигодонабувачами AAL Group Ltd є компанія “Вертольоти Росії”. І чимало працівників вищого рівня керівництва цієї компанії мають російські паспорти”,– Федір Веніславський.

Навіть більше, Транспортне командування Збройних сил США USTRANSCOM ще у 2024 році визнало AAL Group Ltd невідповідною для співпраці. А в “Укроборонпромі” відразу запропонували переглянути це рішення, оскільки передача документації створює загрози витоку важливої інформації про стан української авіаційної техніки та підприємств, що є вкрай важливим для ворога під час повномасштабної війни.

Тимчасове звільнення Більчука Кабміном стало першочерговим заходом, однак експертна спільнота наполягає, що службової перевірки у цьому випадку недостатньо.

Колишній заступник генерального прокурора, адвокат Олексій Баганець в ексклюзивному коментарі УНН висловив думку, що якщо у діях Більчука виявлять ознаки злочину, проти нього має бути відкрито кримінальне провадження. Юристи також не виключають, що дії посадовця можуть містити ознаки державної зради чи шпигунства.

“Тимчасове усунення – це захід, націлений на те, щоб особа не могла використовувати посаду і заважати слідству. Але тут мова йде про загрозу національній безпеці, а це вимагає втручання правоохоронців, а не лише дисциплінарної комісії”, – підкреслив експерт

Фінансові “успіхи” Більчука

Прийняття сумнівного рішення про передачу супроводу документації з ремонту гелікоптерів типу Ми-8МТ(МТВ) компанії з чітким “російським слідом” викликає ще більше питань, на тлі аналізу майнового стану Олександра Більчука. Який протягом 9 років був на чолі Державної авіаційної служби. 

Так, його фінансовий стан показував стабільне зростання, що не завжди можливо пояснити його платнею. Аналіз декларацій Олександра Більчука показує нетипову фінансову ситуацію для сім’ї, де чоловік – держслужбовець, а дружина – викладач Київського фахового коледжу туризму та готельного господарства.

Навіть на початку його керівництва Державіаслужбою у 2016 році родина вже мала чималий капітал: понад 200 тис. грн, 83 тис. доларів та близько 5 тис. євро заощаджень. До цього додавалися дві квартири (29,3 м² та 92,1 м²), гараж (38,5 м²) та два автомобілі – Volkswagen Tiguan 2011 р.в. та Honda Jazz 2010 р.в. За інформацією з відкритих джерел, ринкова вартість цих автомобілів на той час становила щонайменше 23 тис. дол. та 15 тис. дол. відповідно. Фактично, стартові статки подружжя значно виходили за рамки типового рівня забезпеченості для їхніх посад.

Протягом наступних років фінансові надходження поповнювалися середньою річною платнею Більчука обсягом приблизно 1,27 млн грн на рік, тоді як його дружина Тетяна заявляла в середньому 205 тис. грн на рік.

Операції з нерухомістю викликають перші фінансові запитання. У 2018 році продаж меншої квартири (29,3 м²) приніс 694 843 грн (приблизно 25 тис. дол.). Однак вже у червні 2020 року була куплена нова квартира площею 47,4 м² за 1 352 628 грн (близько 50 тис. дол.). Виходить, що для покриття різниці родині знадобилося взяти зі своїх заощаджень приблизно 25 тис. дол.

Найбільш помітна фінансова операція відбулася у 2021 році, коли Більчук задекларував передачу синові готівки на суму 2 млн грн (близько 73 тис. дол.). Ця велика сума мала б суттєво зменшити “фінансову подушку” сім’ї. Цікаво, що того ж року у декларації з’явилася квартира площею 65 м² (як об’єкт незавершеного будівництва), власником якої був син, але про яку у наступних деклараціях батька за 2022–2024 роки більше не згадувалося.

Не менш “вигідними” були й автомобільні угоди. У червні 2019 року Honda Jazz 2010 р.в. була замінена на нову Honda HR-V за 756 тис. грн (приблизно 26,4 тис. дол.). Згодом був проданий і Volkswagen Tiguan 2011 р.в. за 285 тис. грн (близько 28,6 тис. дол.).

Однак пік дивних транзакцій припав на 2024 рік, коли Олександр Більчук купив Infiniti Q50 2019 р.в. лише за 200 тис. грн (приблизно 5 тис. дол.). Варто зазначити, що, за даними платформи “AUTO.RIA”, ринкова ціна цієї моделі на той час починалася від 15-16 тис. дол. Знайти преміальний автомобіль з такою знижкою – “вдача”, яка трапляється не кожному.

Попри значні витрати чи то на нове житло, чи то на передачу великих сум синові, чи то на купівлю та продаж низки автомобілів – логічного зменшення сімейних заощаджень так і не сталося. Навпаки, задекларовані готівкові збереження родини Більчуків у доларах та євро за всі роки його керівництва Державіаслужбою не тільки не зменшилися, але й продовжували зростати, що є справжнім фінансовим феноменом, який потребує детального пояснення та вивчення з боку НАЗК.

Чому розслідування щодо рішення Більчука є важливим? 

Чим довше триває перевірка рішення Більчука Кабміном, тим більше часу у нього та його можливих захисників, для того, щоб мінімізувати наслідки, а суспільство забуло про гучний скандал.

Адже ситуація з передачею Більчуком супроводу документації з ремонту стратегічних для оборони України гелікоптерів, виходить далеко за рамки звичайної службової недбалості. Коли йдеться про можливі ризики для національної безпеки у воєнний час, затягування розслідування до 10 листопада виглядає як спроба Кабміну відвернути увагу громадськості.

Тимчасове звільнення Олександра Більчука з посади керівника Державної авіаційної служби України не може бути остаточним рішенням. Громада очікує на прозору перевірку, точні відповіді та правову оцінку дій Більчука. Лише у такий спосіб можливо гарантувати, що державні інтереси та безпека країни будуть важливішими за людину, чиї фінансові успіхи та професійні дії викликають багато питань. 

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь