Під час інтерв’ю виданню Бабель міський голова Києва Віталій Кличко розповів, чому в столиці бракує бомбосховищ, громадський транспорт зупиняється під час повітряної тривоги, а на його зупинках немає бетонних укриттів, на кшталт тих, що збудовані в Дніпрі та Харкові.
Чому в Києві бракує укриттів?
“Відверто, ще з радянських часів метро у нас було визначене як обʼєкт подвійного використання, як бомбосховище. Деякі бомбосховища в Києві, в його центральній частині, залишилися з часів Холодної війни. Коли будували нові райони ― я маю на увазі Харківський масив, Оболонь ― небезпеки такої не було, тому там питання бомбосховищ стоїть дуже гостро. І це великі масиви, де живуть сотні тисяч людей. Але миттєво взяти і в дуже короткий термін побудувати бомбосховища нереально. Тому ми використовуємо будь-які приміщення подвійного користування, там, де можна бути більш-менш захищеним. Це підвальні приміщення, підземні паркінги, підземні переходи, де можна сховатися у разі бомбардування чи атак. Усі вони є на карті, розміщеній на сайті міської влади, у додатку «Київ Цифровий». Тому прохання до кожного мешканця нашого міста — знати перелік доступних сховищ у своєму районі чи біля роботи, де можна перечекати небезпеку”, – сказав Віталій Кличко.
Щоправда, кияни масово скаржаться на те, що укриття, позначені на мапі “Київ цифровий”. У червні 2023 року, через 1,5 року після початку російського вторгнення, за добу, після запуску в додатку «Київ Цифровий» сервісу зворотнього звʼязку щодо роботи укриттів, від киян отримано більше тисячі скарг. Із них:
- майже половина на те, що укриття зачинені,
- чверть – що перебувають у неналежному стані,
- ще чверть – що поблизу немає укриттів.
У Києві біля зачиненого укриття загинуло троє людей
Про стан укриттів киян спитали лише після того, как 1 червня 2023 року біля укриття у поліклініці Деснянського району столиці, до якого не пустили людей, під час ракетної атаки ворога загинули троє людей, серед них дитина.
Найвідвертіший туалет в укритті Києва
Це викликало велику увагу до проблеми, яка виявила фантастичні факти. Так, в одному з укриттів на лівому березі Києва знайшли найвідвертіший туалет. Там немає стін, просто стоять унітази. Дивує те, як люди мають перебувати довгий час.
Чому громадський транспорт в Києві зупиняється під час повітряної тривоги?
Віталій Кличко пояснив це турботою про безпеку киян. Журналістка Бабеля зазначила, що на ділянці від метро «Почайна» в бік Троєщини до найближчого укриття, потрібно пройти 26 хвилин. В таких умовах важко говорити про безпеку.
“Це не сам Кличко прийняв таке рішення. Це рішення Ради оборони міста Києва. За рекомендацією військових, фахівців Служби з надзвичайних ситуацій”, – перевів відповідальність на інших міський голова.
Чому в Києві немає укриттів на зупинках громадського транспорту?
Пояснюючи необхідність виходити з громадського транспорту під час повітряної тривоги, Віталій Кличко навів приклад Миколаєва, коли під час російського обстрілу окупанти влучили в зупинку громадського транспорту. Загинули багато людей, було багато поранених. Але ж ставити укриття на таких зупинках в Києві, як це вже зробили в Дніпрі та Харкові, Кличко не готовий.
“Ідеальна історія, якщо Київ будуватиме бомбосховище біля кожної транспортної зупинки, але давайте будемо відвертими, цього неможливо зробити. Ми живемо в особливих умовах, і багато речей миттєво зробити не можемо. Ми зараз говоримо про будівництво бомбосховищ чи приміщень подвійного користування. Але в міста грошей немає! Ну тобто у Києва на рахунку в казначействі є 16 мільярдів віртуальних грошей. А реальних грошей в бюджеті немає! Усі гроші йдуть зараз на оборону, на війну. І ми це розуміємо. Ми спеціальними рішеннями Кабінету міністрів отримуємо гроші на відбудову тих будівель, які пошкоджені в результаті обстрілів, щоб люди повернулися до початку опалювального сезону. Більше грошей немає”, – сказав Віталій Кличко.
Укриття на вулицях Дніпра
Чому у Києва немає грошей?
Віталій Кличко заявив, що наразі у Києва бюджету розвитку немає зовсім. Є гроші виключно на підтримку критичної інфраструктури життєдіяльності міста. Це звучить дивно. Адже вивчення київських тендерів, розміщених на Рrozorro, показує, що розуміння критичної інфраструктури в Києві дуже широке. Наведемо низку прикладів.
- 9 серпня пройшов тендер на капітальний ремонт скверу у Деснянському районі. Роботи будуть проходити на перетині вулиці Кубанської України,20 та проспекту Лісового,31. За 2,9 млн грн планують висадити лавандові кущі, замінити лавки та смітники, а також встановити артоб’єкт “Я люблю Лісовий”. За одну розкішну катальпу, яку продають на сайтах оголошень, просять понад 9 тисяч гривень.
- 3 серпня пройшов аукціон в тендері на капітальний ремонт сходів в парку «Вічна слава» у Печерському районі столиці. На це комунальне об’єднання «Київзеленбуд» готове витратити до 5 мільйонів гривень.
- 27 липня пройшов аукціон в тендері на благоустрій пішохідної зони по вул. Вишгородська, 45/2-9 в Подільському районі Києва. На це комунальне об’єднання «Київзеленбуд» планує витратити понад 1,6 мільйона гривень.