В ЗСУ активно використовують логістичних роботів, які можуть доставляти вантажі на передову; роботи-евакуатори, що перевозять поранених; і роботи, пов’язані з бойовими діями, наприклад, ті, які можуть встановлювати або знищувати наземні міни і мати прикріплену до них вибухівку або зброю.
– Поряд з українським містом Авдіївка квадратний робот мчить кам’янистою потрісканою дорогою. Звиваючись з боку на бік, робот – чотириколісна машина висотою приблизно по коліно – перевозить вантажі та боєприпаси для російських військ. Над дорогою, відстежуючи переміщення робота, літає український дрон. Раптом у робота врізається дрон, розбиваючи його на шматки. Атака, яка сталася на початку грудня 2023 року і відповідальність за яку взяла на себе 110-та механізована бригада ЗСУ, є одним з невеликої, але дедалі більшої кількості інцидентів, коли роботи використовуються у російсько-українській війні, – йдеться в інформаційній публікації Wired.
Як в Україні використовують роботів на війні
Повітряні дрони використовуються для спостереження за наземними роботами або нападу на них, солдати прикріплюють зброю до наземних роботів, а інші невеликі безпілотні роботи оснащуються технологією перешкод, щоб збивати дрони з неба.
Після повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022 року, невеликі повітряні дрони відіграли величезну роль у війні в Україні: тисячі дронів використовуються для спостереження за полем бою, пересуваннями супротивника та перевезення вибухівки. На відеороликах, знятих українськими та російськими солдатами, видно, як дрони, які часто є дронами з виглядом від першої особи (FPV), використовуються для атаки на танки і війська. Дедалі частіше на полі бою з’являється інший вид роботів: безпілотні наземні транспортні засоби, або UGV.
За словами Семюела Бендетта, експерта Центру військово-морського аналізу, більшість UGV, які розробляються або використовуються, є невеликими роботами, оскільки більші транспортні засоби відстежуватимуться, спостерігатимуться і атакуватимуться за допомогою FPV та інших повітряних дронів.
UGV, які розробляються під час війни, зазвичай є чотири- або шестиколісними машинами, які можна обладнати для різних цілей. Існують логістичні роботи, які можуть доставляти вантажі на передову; роботи-евакуатори, що перевозять поранених; і роботи, пов’язані з бойовими діями, наприклад, ті, які можуть встановлювати або знищувати наземні міни і мати прикріплену до них вибухівку або зброю. Ці роботи, в основному, керуються людьми дистанційно та діють на відстані кількох кілометрів.
Деякі з перших UGV були створені ще під час Другої світової війни і використовувалися як вибухові пристрої, а також брали участь в інших конфліктах. За словами Бендетта, більшість російських розробок UGV досі були саморобними, коли війська чи добровольці створювали роботів для конкретних завдань чи потреб. Наразі Україна доклала більше військових зусиль для розробки наземних роботів, а уряд заявив про свої амбіції щодо створення “армії роботів”.
Відео з України, вперше опубліковані у Telegram-каналах і переглянуті такими аналітиками, як Бендетт, показують, як російський дрон спостерігає за українським безпілотним автомобілем. На іншому відео невеликий шестиколісний робот наближається до збитого дрону, піднявши крила, перш ніж до нього наближаються війська. На третьому відео зображені дрони, які намагаються знищити UGV, що рухаються землею. У січні 2024 року міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров оголосив про створення UGV із “автоматичною вежею”, який, за його словами, може перевозити боєприпаси та продовольство.
Хто в Україні виготовляє UGV?
До вторгнення Росії компанія Тараса Остапчука створювала стовпи для вуличних ліхтарів, а тепер він будує роботів та FPV-дрони для військових потреб України. За підтримки українського військово-технічного кластера Brave1, Остапчук розробив три види роботів під назвою “Ratel”. Один із них – чотириколісний робот-камікадзе, до якого можна прикріпити вибухівку або закласти міни; два інших робота можуть перевозити обладнання або поранених. За словами Остапчука, до армії вже направлено понад 45 роботів.
Маленький робот має радіус дії від 2 до 3 кілометрів, який можна розширити за допомогою наземної станції, яка посилює радіосигнали, що використовуються для керування ним, тоді як один з більших роботів може керуватися людиною на відстані від 40 до 60 кілометрів. У деяких регіонах України, таких як Запоріжжя та Донбас, дуже важливо, щоб безпілотні літальні апарати мали технологію для ураження FPV-дронів, які можуть націлюватися на об’єкти на землі.
– Звичайно, дедалі більше безпілотних наземних транспортних засобів буде використовуватися в бою з обох боків. Але навряд чи вони будуть мати вирішальне значення на полі бою. Хоча цього року буде більше експериментів з автономією, стартапів, які створюють роботів і UGV із вбудованою технологією захисту від дронів, – зазначив Закарі Калленборн, позаштатний науковий співробітник Центру стратегічних та міжнародних досліджень.
Він пояснив, що весь сенс використання великої кількості UGV полягає в тому, щоб доповнити деякі небезпечні місії солдатів і максимально вплинути на супротивника.
Приєднуйтесь до нашіх каналів в Telegram: