“Укроборонпром” закликає переглянути рішення колишнього голови Державної авіаційної служби Олександра Більчука про передачу права ведення ремонтної документації гелікоптерів Мі-8МТ(MTV) іноземній компанії AAL Group Ltd. Це рішення створює ризики витоку конфіденційної інформації та загрожує роботі українських оборонних підприємств, оскільки компанія може бути пов'язана з російською оборонною промисловістю.
“Укроборонпром” закликає переглянути рішення колишнього голови Державної авіаційної служби України Олександра Більчука про передачу права ведення ремонтної документації гелікоптерів Мі-8МТ(MTV) іноземній компанії AAL Group Ltd, яка пов'язана з російським оборонно-промисловим комплексом, оскільки це створює ризики витоку конфіденційної інформації під час війни та загрожує роботі українських оборонних підприємств. Про це йдеться у відповіді на запит УНН.
Акціонерне товариство «Українська оборонна промисловість» вважає, що рішення, прийняте Державною авіаційною службою, потребує перегляду
– йдеться у відповіді на запит УНН.
В Укроборонпромі зазначили, що бачать низку ризиків у зв'язку з рішенням колишнього голови Державної авіаційної служби Олександра Більчука передати право ведення ремонтної документації гелікоптерів Мі-8 іноземній компанії AAL Group Ltd, яка пов'язана з російським оборонно-промисловим комплексом.
Рішення, прийняте Державіаслужбою, зобов'язує провести звірку документації, що є на підприємствах ВАТ “Укроборонпром”, з довідковими копіями компанії “AAL Group Ltd”, що уможливлює витік конфіденційної інформації щодо стану підприємств та авіаційної техніки в умовах воєнного часу.
– зазначили в Укроборонпромі.
Крім того, існує серйозний ризик того, що шляхом призначення іноземної компанії менеджером ремонтної документації замовлення, які раніше виконувалися українськими підприємствами, будуть перенаправлені нерезидентам України. Це, попереджає Укроборонпром, призведе до втрати ринку збуту технічного обслуговування та ремонту гелікоптерів Мі-8МТ (MTV).
Ще одним критичним наслідком рішення Більчука стане зменшення прибутків та втрата ключових клієнтів, а отже, скорочення персоналу на спеціалізованих підприємствах Укроборонпрому та продовження термінів виконання робіт в інтересах державних замовників.
Існує ймовірність блокування доступу до міжнародних контрактів через відмову іноземних партнерів від подальшої співпраці
– попередив Укроборонпром.
Вони також зазначають, що рішення Більчука може призвести до зниження контролю за якістю обслуговування, оскільки приватна компанія може не дотримуватися необхідних стандартів безпеки та якості.
Крім того, якщо узгодження буде неможливим, підприємства ВАТ “Укроборонпром” можуть бути позбавлені своїх Сертифікатів допуску до технічного обслуговування відповідно до вимог Додатку 2 (Частина-145) до Авіаційних правил України, що може призвести до неможливості державних підприємств виконувати вимоги керівних документів та призупинення їхньої діяльності.
В “Укроборонпромі” також наголосили, що не отримували звернення від Державної авіаційної служби України щодо погодження чи консультацій перед прийняттям рішення про передачу права ведення ремонтної документації гелікоптерів Мі-8 іноземній компанії AAL Group Ltd, яку ЗМІ пов'язують з російським оборонно-промисловим комплексом.
Додамо
Раніше УНН повідомляв, що на початку серпня Державна авіаційна служба України повідомила про нібито успішне вирішення питання ведення ремонтної документації гелікоптерів Мі-8 шляхом визначення компанії, яка матиме право цим займатися. Назву компанії відомство не уточнило.
Пізніше з'ясувалося, що йдеться про компанію AAL Group Ltd, зареєстровану в Об'єднаних Арабських Еміратах, у вільній від міжнародного аеропорту Шарджі (SAIF) зоні – іноземну компанію, яка працює в офшорній юрисдикції. За повідомленнями ЗМІ, кінцевим бенефіціаром AAL Group Ltd може бути російська компанія «Вертольоти Росії», що входить до складу державного оборонного концерну «Ростех».
В результаті цього рішення одного з керівників Державної авіаційної служби, українські авіаремонтні підприємства, зокрема ті, що обслуговують бойові гелікоптери для Збройних Сил України, Національної гвардії та інших структур сектору безпеки, зобов'язані координувати свою діяльність з ремонту, технічного обслуговування та модернізації гелікоптерів Мі-8 з компанією, яка може мати зв'язки з російською оборонною промисловістю. Це включає узгодження технічної документації, специфікацій на ремонт, стану окремих літаків, обсягу робіт та іншої конфіденційної оборонної інформації.
Член Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський звернувся з депутатськими запитами до СБУ щодо проведення правоохоронцями відповідного розслідування такого антидержавного рішення, а також до Уряду з вимогою звільнити голову Державної авіаційної служби Олександра Більчука.
Після того, як ситуація стала надбанням громадськості, Кабінет Міністрів вирішив тимчасово відсторонити голову Державної авіаційної служби Олександра Більчука, і проти нього триває внутрішнє розслідування.
Коментуючи ситуацію, експерти зазначили, що в Україні є сертифіковані вітчизняні компанії з відповідними компетенціями, які з 2014 року здійснюють технічне обслуговування та ремонт гелікоптерів Мі-8 та внесені до державних реєстрів постачальників послуг. Водночас експерти попереджають про ризики витоку інформації щодо бойових модифікацій цих гелікоптерів, льотної конструкції та технічних особливостей літака, що може ускладнити їх подальше обслуговування.
Таким чином, рішення Більчука не лише порушує питання національної безпеки, а й ставить під сумнів підтримку вітчизняного авіабудівника загалом. Тому в цьому конкретному випадку очевидно, що посадовець має нести особисту відповідальність.