Незнищенна авіація: український літак XENA гасить пожежі в Чорногорії та підтримує імідж держави на міжнародній арені

Українська компанія «XENA» задіяла свій літак Ан-32П для гасіння пожеж у Чорногорії. Цей літак може скидати до 8000 літрів води за один раз, працюючи на висоті 40 метрів.

Незнищенна авіація: український літак XENA гасить пожежі в Чорногорії та підтримує імідж держави на міжнародній арені

Літо 2025 року стало справжнім «сезоном пожеж». Вогонь охопив південну Європу, Туреччину, Ізраїль та США. Стихія знищила тисячі гектарів лісу, зруйнувала інфраструктуру та змусила людей покинути свої домівки. Для боротьби зі стихією країни залучають усі доступні ресурси, зокрема пожежну авіацію, яка дозволяє гасити пожежі на великих площах. УНН вирішив зібрати інформацію про унікальні гелікоптери та літаки, що дозволяють гасити стихію, та дізнався цікаві факти про унікальний український пожежний літак.

Для гасіння масштабних пожеж використовуються гелікоптери та літаки. Серед найвідоміших гелікоптерів – Eurocopter Dauphin, Eurocopter EC225 Super Puma та Sikorsky UH-60 Black Hawk. Ці гелікоптери оснащені спеціальними резервуарами для води (найчастіше це контейнери-“відра” (Bambi backets), які вони можуть скидати на епіцентр пожежі). В Україні використовуються спеціально обладнані Мі-8/Мі-17. На відміну від гелікоптерів, літаки зазвичай можуть скидати не тільки воду, а й вогнегасну суміш. Одним з найвідоміших у світі є Canadair CL-415 (“Superscooper”), здатний захоплювати воду безпосередньо з водойм та скидати до 6 тисяч літрів за один раз. А найбільшим таким літаком у світі є американський Boeing 747 Global SuperTanker. Ще один американський гігант, C-130 Hercules, також довів свою ефективність – ці літаки брали участь у гасінні цьогорічних пожеж у Лос-Анджелесі.

Але не лише за кордоном розроблено потужну техніку, здатну зупинити вогняну стихію – українська розробка літака Ан-32П неодноразово демонструвала свою ефективність, і не лише на батьківщині. Ці літаки допомагають зупиняти масштабні лісові пожежі в Туреччині. А вже цього року такі літаки гасили масштабні пожежі, зокрема, в Ізраїлі та Чорногорії.

Примітно, що єдиним комерційним експлуатантом літака Ан-32П у світі є українська компанія «XENA». Саме їхній літак брав участь у гасінні пожеж у Чорногорії, яка цього року постраждала від вогняної стихії чи не найбільше, ніж усі європейські країни.

Як повідомили УНН у компанії “XENA”, головною перевагою цих літаків є адаптивність та висока ефективність у надзвичайних ситуаціях. Так, за одну операцію Ан-32П може скинути до 8 тисяч літрів води та покрити площу від 35×160 до 20×300 метрів, залежно від режиму скидання. Крім того, літак здатний працювати на висоті 40 метрів зі швидкістю 250–260 км/год, що робить його особливо ефективним у гірській місцевості. А завдяки швидкій заправці паливом Ан-32П може доставляти до 32 тисяч літрів води щогодини.

Саме тому уряд ОАЕ залучив українську компанію «XENA» до гасіння масштабних лісових пожеж у Чорногорії. Її літак прибув до Чорногорії за домовленістю прем'єр-міністра країни Мілойка Спаїча та міністра закордонних справ ОАЕ шейха Абдалли бін Заїда Аль Нахайяна. Усі витрати на операцію, включаючи паливо та витрати на український екіпаж, покрили ОАЕ.

Розгортання українського «пожежника» в Чорногорії – це не лише ефективна тристороння співпраця, а й доказ того, що навіть у воєнний час українська авіація здатна запропонувати унікальні технології та спеціалістів світового рівня, представляючи нашу країну з найкращого боку.

З огляду на це, держава повинна підтримувати авіаційну галузь та стимулювати її розвиток, не дозволяючи війні звести нанівець усі її досягнення, вважає політолог Руслан Бортник.

Можна лише привітати таку роботу компанії та побажати державної та соціальної підтримки. Україна має створити спеціальні правові та податкові умови для роботи таких компаній на міжнародних ринках, щоб після закінчення війни українські компанії могли одразу повернутися на внутрішній ринок та розпочати надання перевезень.

– Руслан Бортник.

Адже українські авіаційні компанії протягом усієї війни працювали у надзвичайно складних умовах. І без державної підтримки вони можуть суттєво відставати у розвитку від іноземних компаній, які працюють у мирному світі вже майже 4 роки. Більше того, експерт звернув увагу на ризик повної втрати конкурентних можливостей українських компаній та повного розширення авіаційного ринку іноземними компаніями.

Міжнародні конкуренти українських компаній продовжують розвиватися і в мирний час, і вони будуть готові дуже швидко захопити український ринок авіаперевезень після закінчення війни. Це не в інтересах України. В наших інтересах розвивати та підтримувати наші компанії.

– наголосив Бортник.

Ми вам нагадаємо

З 1 січня 2025 року українська авіаційна галузь втратила державну підтримку у вигляді податкових пільг та преференцій, які протягом багатьох років були ключовим інструментом її розвитку. Це включає звільнення від податку на прибуток, ПДВ, земельного податку та імпортних мит на комплектуючі. Ці механізми дозволили модернізувати виробництво, запускати нові проекти, залучати інвестиції та зберігати тисячі робочих місць навіть у надзвичайно складних воєнних умовах.

Так, за даними Української аерокосмічної асоціації, лише у 2017–2023 роках завдяки податковим пільгам підприємства авіаційної галузі вивільнили 9,3 млрд гривень, тоді як держава отримала 22,9 млрд гривень доходів. Тобто кожна гривня підтримки повернулася до бюджету у 2,5 рази більшому розмірі.

Однак після закінчення цих преференцій компанії працюють на межі своїх можливостей, виконуючи оборонні замовлення без достатнього фінансування. Експерти наголошують, що якщо стимули для галузі не будуть відновлені найближчим часом, Україна ризикує втратити десятиліття досвіду, технологій та висококваліфікованих кадрів, а разом з ними й шанс відновити повноцінну цивільну авіацію в майбутньому.

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь