Новий закон про професійну освіту: що зміниться для коледжів, студентів та бізнесу

21 серпня 2025 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про професійно-технічну освіту» (проект № 13107-д), який зараз підписав Президент.

Як розповіла виданню «Вгороде» Ольга Брус, юрист АТ «ЕврікаЛав», закон встановлює нові принципи функціонування професійної освіти, запроваджує автономію закладів, новий тип «професійно-технічного коледжу», оцінку знань через незалежні кваліфікаційні центри, дуальну освіту, нові можливості для перепідготовки.

Новий закон про професійно-технічну освіту в Україні запроваджує інноваційний підхід до освіти, який зосереджений на практичних навичках та потребах ринку праці. Професійно-технічна освіта тепер розглядається як сукупність знань та навичок, які людина здобуває протягом життя. Основним типом навчального закладу є професійно-технічний коледж, який отримає фінансову та управлінську автономію.

Що нового в Законі:

  • Новим типом закладу є професійний коледж, який може бути державною, муніципальною або некомерційною корпорацією з ширшими управлінськими правами.
  • Автономія коледжів: свобода у формуванні освітніх програм, розподілі персоналу, виплаті заробітної плати та управлінні власними фінансами.
  • Ліцензування за спрощеною процедурою: онлайн-подання документів, мінімальні формальні вимоги, автоматичне ліцензування, якщо державний орган не приймає рішення вчасно.
  • Незалежні кваліфікаційні центри: оцінювання знань, навичок та вмінь, підтвердження професійної кваліфікації, зокрема для тих, хто пройшов навчання у неформальному форматі.
  • Дуальна освіта: поєднання теоретичної підготовки в навчальному закладі з практичною роботою.
  • Безкоштовна перепідготовка або підвищення кваліфікації: право на зміну професії або отримання нової кваліфікації протягом життя.
  • Наглядові ради: У коледжах та професійно-технічних закладах запроваджуються наглядові ради за участю представників роботодавців для забезпечення зв'язку з ринком праці.
  • Фінансові стимули: можливість залучення бізнесу, гранти, благодійні внески; прозорість фінансів закладу; оплата праці майстрів виробничого навчання.

Закон також розширює можливості для освіти дорослих, надаючи право на безкоштовне здобуття іншої професії, перепідготовку або підвищення кваліфікації. Це дозволяє формувати індивідуальну освітню траєкторію та дуальну освіту, що є важливим кроком у підготовці спеціалістів, які відповідають сучасним вимогам бізнесу.

Кому і коли зміни принесуть відчутні переваги?

Ці інновації будуть важливими для:

  • учні професійно-технічних навчальних закладів, які матимуть можливість проходити більш гнучке навчання, з практичною та виробничою частиною, з меншою кількістю теоретичних обмежень;
  • викладачі та майстри виробничого навчання – з більшою автономією, правом на гнучку оплату праці та участю бізнесу у формуванні освітніх стандартів;
  • навчальні заклади – професійно-технічні училища, школи, коледжі – яким потрібно змінити форму власності або спосіб управління, оновити навчальні плани та налагодити співпрацю з роботодавцями;
  • роботодавці – вони матимуть більший вплив на те, який персонал навчається та за якими стандартами, а також можливість співпрацювати з навчальними закладами.

Незважаючи на його прийняття, впровадження Закону потребуватиме часу – це вимагатиме узгодження нормативних актів, оновлення освітніх програм, навчання педагогічного персоналу, оснащення виробничих приміщень та контролю якості через нові центри оцінювання.

Приєднуйтесь до наших Telegram-каналів:

No votes yet.
Please wait...