Театр “Березиль” та співак EL Kravchuk презентують у Києві спільну шоу-виставу

Харківський академічний театр імені Тараса Шевченка “Березіль” у колаборації зі співаком EL Kravchuk представлять прем’єру вистави “Шевченка 2.0”. Прем’єра вийде на великій сцені Київського національного театру імені Івана Франка 11 листопада. Масштабні декорації та стильні костюми для вистави створив іменитий український дизайнер Костянтин Пономарьов.

“Протистояння злу мистецтвом”: шоу-вистава “Шевченко 2.0” поставлена за п’єсою сучасного українського драматурга Дмитра Тернового. “Сни на 2 дії”, а саме так визначено жанр вистави, створено протягом весни-літа 2024 року.

Останні оперативні новини Харкова у нашому Telegram-каналі. Підписуйтесь, щоб бути в курсі найважливішої інформації

Спектакль режисера Олександра Ковшуна, поставлений за мотивами особистих щоденників Тараса Шевченка, органічно поєднує історію та сучасність, життєві події та театральну гру, геніальну лірику та чорний гумор, складну авангардну музику та естрадні пісні-омажі на вірші Кобзаря. Відомий співак також є виконавцем однієї з ролей, а разом із академіком-фізиком Борисом Гриньовим – співавтором ідеї всього проекту.

Харківський театр імені Тараса Шевченка більше ста років тому був заснований під назвою “Березіль” реформатором й авангардистом, найвидатнішим українським режисером Лесем Курбасом, тож сміливий сценічний експеримент, можна сказати, є генетичним кодом цієї трупи. Вистава “Шевченко 2.0” – це простір, в якому поет зустрічається з Міфом про себе самого, сперечається з ним і доводить, що є… і пророком, і франтом, і генієм, і коханцем – живою людиною, а не тим зашкарублим “дідуганом з вусами”, образ якого нам так довго нав’язували.

“Для мене робота над п’єсою стала особистим відкриттям постаті Тараса Шевченка. Я захопився ним і як митцем, і як людиною, та намагався через текст поділитися цим своїм емоційним враженням. Мені хотілося, аби глядачі побачили поета як абсолютно сучасну, суголосну нашому сьогоденню особистість, бо насправді таким він і є. Хотілося зробити видимими деякі стереотипи нашого сприйняття, щоб позбутися їх і відкритися для нового погляду. Тому у творі багато питань і мало відповідей: сподіваюся, що відповідь у кожного з глядачів буде своя, особиста”, – каже драматург Дмитро Терновий.

Хоча п’єса спирається на документальний матеріал – щоденники поета – вона написана як фантасмагорія, і в сценічному втіленні такий підхід підхоплюється і розвивається. “Шевченко 2.0″» – це видовищне і динамічне дійство: з відеопроекціями, масштабними декораціями і стильними костюмами від іменитого українського дизайнера Костянтина Пономарьова.

З цього приводу режисер вистави Олександр Ковшун каже:

“В той час, як війна занурює нас в суцільний морок, я просто беру доступний інструментарій (в моєму випадку це театральне мистецтво) і на якомусь інстинктивному рівні намагаюся висвітлити цю темряву, вихопити моменти життя. А життя різне, в ньому є місце і радості, і любові, і стьобу, і фантазіям. Тому навіть про таку серйозну і поважну постать, як Тарас Шевченко, в мене вийшла вистава-шоу”.

Про морок, в який занурює велика війна, харківці, на жаль, знають дуже добре. Але ідея проєкту “Шевченко 2.0” виникла до того, як всі ми здобули ці страшні знання – на початку 2022 року, коли до театру зі своєю творчою пропозицією прийшли академік Борис Гриньов і співак EL Kravchuk.

“Взагалі, до театру мене більше 20 років тому привів відомий режисер Андрій Жолдак: познайомив з історією “Березолю” і Леся Курбаса, запросив на титульну роль до своєї знакової вистави “Гамлет. Сни”. 2021-го року я повернувся на сцену Харківського театру імені Тараса Шевченка із сольними концертами. Тоді і з’явилося бажання знову “увійти в ці двері”, але вже не для того, щоб навчатись чогось, а для того, щоб бути корисним театру. На початку роботи над омажами з Борисом Гриньовим, ми трохи хвилювалися, бо хотілось не зруйнувати геніальні вірші Шевченка, а лише “прибрати пил” з його творчості і зробити “міст” між минулим і теперішнім. Сподіваюся, нам це вдалося”, – коментує EL Kravchuk.

А потому були повномасштабне вторгнення, налагодження роботи в реаліях прифронтового міста, виграний менеджеркою Маргаритою Корнющенко грант від Goethe-Institut на виготовлення компонентів вистави і, зрештою – репетиційний процес. Він припав на дуже тяжку цьогорічну весну і початок літа: ворожі обстріли харківської енергосистеми і, як наслідок, перебої з тепло- та електропостачанням, початок повторного наступу на область, систематичні атаки міста ракетами та авіабомбами. Тому робота над виставою стала для березільців сакральним актом “протистояння злу мистецтвом”.

Харків досі залишається єдиним містом України, де через підвищений рівень небезпеки театрам заборонено грати у власних приміщеннях. Тому Київський національний театр імені Івана Франка висловив справжню “цехову” солідарність, надавши цій виставі велику сцену для прем’єрного показу 11 листопада.

Отже.

  • Дмитро Терновий за мотивами щоденників Тараса Шевченка
  • “Шевченка 2.0”
  • Харківський академічний театр імені Тараса Шевченка “Березіль”
  • Київський національний театр імені Івана Франка, велика сцена (пл. Івана Франка, 3)
  • 11 листопада о 18.00.

Команда вистави:

  • Борис Гриньов – автор ідеї та текстів пісень. Академік НАН України, доктор технічних наук, професор.
  • Дмитро Терновий – автор п’єси. Лауреат низки драматургічних конкурсів (в т. ч. міжнародних), публікації та/або вистави в Австрії, Німеччині, Франції, Польщі, Україні.
  • Олександр Ковшун – режисер вистави. Нині у репертуарному листі – 27 вистав, співпраця із сімома театрами України та трьома міжнародними культурними інститутами, дві театральні премії, участь у 35 фестивалях 10 країн світу.
  • Костянтин Пономарьов – художник вистави. Найвідоміший харківський fashion-дизайнер, а також художник-сценограф та мистецтвознавець.
  • Михайло Терещенко та EL Kravchuk – виконавці ролі Тараса Шевченка.

Проект “Шевченка 2.0” фінансувався зі Стабілізаційного фонду культури та освіти 2023 року Федеральним міністерством закордонних справ Німеччини та Goethe-Institut.

Гастролі проходять за фінансової підтримки сім’ї Тетяни та Бориса Гриневих.

Довідка Vgorode. Харківський академічний театр імені Тараса Шевченка – один із найстаріших в Україні. Під назвою “Березіль” він був заснований у Києві 31 березня 1922 року Лесем Курбасом – реформатором українського театру, видатним режисером та актором. У 1926 році “Березіль” як найкращий театр країни був переведений до тогочасної столиці – Харкова.

1933 року Леся Курбаса звинуватили у “спотворенні” оптимістичної радянської дійсності, звільнили з посади художнього керівника, а потім заарештували. Разом із його співавтором, видатним драматургом Миколою Кулішем, їх розстріляли в урочищі Сандармох 3 листопада 1937 року.

Після Курбаса протягом історії театру його очолювала ціла низка іменитих українських режисерів, серед яких і Андрій Жолдак, з виставами якого трупа взяла участь у багатьох престижних фестивалях по всій Європі.

Сьогодні, під керівництвом головного режисера Степана Пасічника, в умовах повномасштабної війни, значного скорочення державного фінансування та обмеженням основної діяльності, театр у Харкові, що за 40 км від кордону з Росією, створює нові спектаклі, реалізує грантові проекти, гастролює та грає для захисників.

Приєднуйтесь до нашіх каналів в Telegram:

No votes yet.
Please wait...